fbpx

Top 14 tipuri de faina fara gluten si cum le folosim

Last Updated: 05.03.24

 

Pentru ca exista numeroase persoane ce sufera de tot felul de afectiuni care de care mai complicate sau mai serioase, ori oameni ce doresc o schimbare a stilului de viata sau care isi monitorizeaza indeaproape aportul caloric si macronutritional, se gasesc optiuni de inlocuire a fainii de grau si a derivatelor sale cu gluten, si despre acestea vei afla in acest articol. 

 

Faina este un ingredient nelipsit din sute de retete, pornind de la clasica paine si pana la desert, sosuri sau paste. Cum majoritatea produselor de acest fel sunt din grau sau derivate din acesta, poate fi dificil sa gasesti in comert optiuni “de-a gata” care sa nu includa gluten. In prezent, din ce in ce mai multe companii incearca sa aduca pe piata optiuni alternative grupelor de persoane ce sufera de intoleranta sau sensibilitate la gluten, iar printre acestea se afla si fainurile ce vor inlocui, adesea, in retete optiunea de grau. Iata care sunt cele mai importante variante fara gluten si in ce retete le vei folosi. 

 

Faina de migdale

Este, poate, cea mai cunoscuta alternativa a celei din grau, avand si un aspect similar, fiind alba si moale. Faina de migdale se face prin macinarea boabelor de migdale blansate, care au fost decojite in prealabil, adaugand proteine si fibre aluatului si mancarii. Este caracterizata printr-un gust usor de nuci, fiind o faina adecvata pentru prajituri, briose, cruste, clatite americane si toppinguri de tarte. 

Poate inlocui faina de grau in proportie de 1 la 1, fiind recomandat sa adaugi un ou retetei normale, deoarece aluatul va fi mai gros si mai dens. 

 

 

Faina de hrisca

Hrisca este o pseudocereala, un grup de grane care se valorifica la fel precum graul, dar care nu fac parte din regnul ierboaselor, asa ca nu contine gluten. Faina rezultata va avea o savoare bogata, fiind, totusi, de preferat sa se amestece cu alte articole fara gluten in compozitii deoarece este mai sfaramicioasa. 

Se foloseste in amestecuri pentru paine, gofre, clatite, prajituri si briose, indicatiile producatorilor fiind sa se gaseasca in proportie de 50% in mixuri de fainoase, pentru o textura aerata si un gust deplin. 

 

Faina de cocos

E rezultatul uscarii si a macinarii pulpei de nuca de cocos, rezultatul fiind dens si bogat in fibre si proteine. Deoarece absoarbe apa, la gatit este nevoie sa adaugi cu cel putin 50 ml mai multa apa sau lapte retetei. 

Reprezinta o alegere potrivita dietelor paleo, motiv pentru care se si asociaza adesea oualor, de aceea nu va fi tocmai aditia ideala unui regim vegan. La gatit e buna pentru aluaturi care nu necesita crestere, precum cele de clatite, gofre, biscuiti si cruste. 

 

Faina de mei

Se caracterizeaza printr-un gust usor dulceag si e bogata in magneziu. Din fericire, absoarbe usor gustul ingredientelor cu care se asociaza sau amesteca si nu reprezinta un punct alergenic, deoarece nu are gluten si nu este rezultatul macinarii unei nuci. 

Ofera aluatului gatit o textura usor sfaramicioasa, fiind recomandata pentru cruste, torturi, prajituri, briose si paine, indicat fiind sa se afle intr-un mix de fainuri fara gluten diferite, in proportie de 25%. 

 

Faina de ovaz

Poate fi facuta si acasa, prin macinarea fulgilor de ovaz, dar si achizitionata din comert. Pentru ca este bogata in fibre, va contribui la echilibrarea nivelului de glucoza din sange. In acest caz, este importanta certificarea “fara gluten”, deoarece ovazul poate fi recoltat si macinat in aceleasi facilitati precum produsele ce contin gluten. 

Se foloseste in mixuri fainoase sau de sine statator, descurcandu-se foarte bine in prepararea crustelor, biscuitilor, brioselor, a amestecurilor de cereale pentru micul dejun si a painii. 

 

Faina de orez

Bobul de orez este, evident, materie prima pentru astfel de fainuri, ce reprezinta baza mancarurilor fara gluten. Faina de orez are rol in ingrosarea supelor si a sosurilor ori in tocanite, dar se intrebuinteaza si in panificatie si coacere (briose, biscuiti, prajituri, blaturi). 

 

 

Faina de amaranth

Gustul specific de grane ii ofera acestei faini sansa de a se dezvolta in aluaturi pentru mancaruri gustoase, precum pizza, Wellington sau alte cruste asemanatoare. Raportul de inlocuire cu faina de grau este de 1 la 1, asa ca nu va fi necesara amestecarea cu alte produse fara gluten in vederea producerii unui aluat suficient de elastic si cu textura potrivita. 

 

Faina de sorg

Cei care au folosit-o sugereaza ca aceasta are textura cea mai apropiata fata de faina cu gluten, gustul fiind si el asemanator. In cazul clatitelor de orice fel, reactioneaza exact la fel precum faina de grau. Poate fi intrebuintata si in aluatul pentru briose, biscuiti sau paine, de exemplu. 

 

Faina de in

Nu ii lipseste aroma de alune subtila si este bogata in acizi omega 3, benefici organismului. Are cerinte speciale, fiind necesara pastrarea sa la rece pentru mentinerea valorii nutritionale si a valabilitatii. 

Se intrebuinteaza in prajituri pufoase, blaturi de tort sau paine. 

 

Faina de quinoa

Aceasta faina fara gluten poate avea un gust usor amarui, spre deosebire de aroma delicioasa si de alune a semintei. La nivel nutritional este bogata in proteine, si are o textura ce da densitate aluatului, motiv pentru care se preteaza biscuitilor si produselor gatite (tarte cu legume, branzeturi, carne, etc.). 

 

Faina de tapioca

Cunoscuta si drept faina de cassava, aceasta substanta face parte din categoria amidonurilor, folosindu-se in combinatie cu alte articole fara gluten, oferind o textura pufoasa si aerata, dar si mai usoara, aluatului. Pe langa aportul adus aluatului, mai poate fi folosita si pentru a ingrosa supe, sosuri si umpluturi. 

 

Faina din seminte de dovleac

Este bogata in grasimi si e realizata din seminte crude de dovleac, care se macina bine. Are o culoare intunecata si se gaseste in retete de patiserie si panificatie. 

 

 

Faina de naut

Inlocuieste foarte bine faina de soia, putandu-se intrebuinta pentru ingrosarea sosurilor si a supelor sau tocanitelor, la prepararea turtelor sau a chiftelelor vegetale, putandu-se adauga si in paine, spre a obtine o aroma mai bogata. 

 

Faina de porumb

Nelipsita din dieta romaneasca, aceasta este ajutata si de faptul ca nu contine gluten, existand in granulatie fina sau dura, fiind potrivita pentru mamaliga, tortilla, briose sau cruste. 

 

 

VINO PE INSTAGRAM!

Salut! Sunt loana si te astept cu drag pe Instagramul meu, unde promit sa iti arat totul despre cele mai gustoase bunatati pe care le gatesc.

CLICK AICI

Lasă un comentariu

0 Comentarii